Forsvaret må bli en mer moderne og attraktiv arbeidsgiver
Formelt ble han leder sist mandag, men har fungert i stillingen siden 19 mai. En stilling som er en av de viktigste for Forsvarets framtid. Vi har tatt en prat med oberst (m) Daniel Berg Eriksen, ny leder av Forsvarets lønns- og insentivprosjekt.

-Dette har jeg jobbet med både det siste året i en 50% stilling da jeg var utlånt fra forsvarsdepartementet, men også før det da jeg var en del av det teamet som dro fram utredningen.
Jeg gleder meg for det å se et prosjekt utvikle seg fra «godt sagt» til «god gjort» og at man er med helt fra det å få til en god utredning til å se effektene for personellet der ute er motiverende.
Vi har så langt fått til noe, men vi skal få til mye mere.
Vi er gode til å få utredet ting, men jeg mener vi kanskje ikke er så gode til å få utredningene ut i praksis og få det gjennomført. Det har jo Forsvaret tatt på alvor og det er derfor vi har dette implementeringsprosjektet, sier Eriksen.
Stor interesse
Han forklarer at det er stor interesse for prosjektet.
-Jeg kan ikke snakke med noen uten om at vi kommer inn å dette prosjektet, dette er jo mye av det folk snakker om i lunsjpausene rundt om i hele landet.
De største utfordringene er at vi har veldig mye som vi skal gjøre og vi trenger å gjøre det med en eneste gang. Jeg liker å tenke på lønn og insentivprosjektet som en viktig forutsetning for å lykkes med kompetanseløftet i den nye langtidsplanen. Vi må bli mer moderne og attraktiv arbeidsgiver på veldig mange måter for å lykkes og det vi gjør er en viktig del av det, forklarer obersten (m) og fortsetter.
-For å få til dette følger vi de tre arbeidstrømmene som i hvert fall de som er spesielt interessert i prosjektet kjenner til. Arbeidstid og godtgjøring er det vi kaller arbeidsstrøm 1 og der har vi kjørt piloter med lengre planhorisont og de ser vi har bidratt til å ha gitt bedre forutsigbarhet for personellet, det er en viktig ting og gjennom det har vi skapt en struktur som bidrar til at vi som arbeidsgiver planlegger bedre.
Vi har fått noen foreløpige resultater fra FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt) og de tyder på at dette er noe som virker og bidrar til bedre forutsigbarhet. Disse anbefalingene kommer vi til å løfte videre denne måneden til styringsgruppen i prosjektet hvor også lederne for alle arbeidstakerorganisasjonene sitter, så skal vi se hvordan vi kan jobbe videre med det, forklarer Eriksen.
Arbeidstid, godtgjøring, avtaler og regelverk
Lederen har videre veldig lyst til å komme i gang med noen piloter på ny modell for arbeidstid og godtgjøring, noe som minner om en fast lønnsmodell, den modellen tror han blir veldig spennende.
-Her må vi få en avklaring på pensjonsspørsmålet først og der foregår det jo et intensivt arbeid nå i disse dager, men det holder ikke vi i, det er det linjen som må avgjøre men jeg har avgitt alt jeg kan av personellressurser for at linjen skal lykkes med det siden en avgjørelse her er utrolig viktig for oss.
Så er det arbeidsstrøm 2 som handler om avtaler og regelverk som vi har.
Gjennom hjelp av kunstig intelligens så har vi i løpet av vårparten fått til et formålskonsept som sier noe om hvordan dette skal se ut i fremtiden. Vi holder nå på sammen med partnere å rydde opp i avtaleverket vårt og dette gjør vi med god støtte fra FPVS (Forsvarets personell- og vernepliktssenter) og ut over det er det veldig mange gode initiativer på gang i linjen for å skape en bedre forvaltning som gjør at de ansatte føler seg ivaretatt i større grad en det de gjør i dag. Dette er krevende, men jeg opplever at alle i FPVS gjør så godt de kan med de forutsetningene de har, det er krevende men det kommer mange gode initiativer som jeg tror vi gi god effekt.
Forskjellige særavtaler
Ut over det skal prosjektet reforhandle en del avtaler.
-Det finnes 73 forskjellige særavtaler og vi ha nå gått gjennom samtlige, samtlige er nok ikke reelle særavtaler og jeg tror faktisk for å være helt ærlig at det muligens finnes noen avtaler vi ikke har funnet enda. Vi holder på med denne ryddejobben nå som vi ser på som en stor og viktig oppgave, jeg er glad vi er i gang, men det kommer til å ta litt tid. Og sammen med samlingen av avtaleverket så skal vi lage et nytt styringskonsept som bidrar til å gi mer tillitt litt lenger ned i organisasjonen. Dette gir de verktøyene som kreves for å gjøre jobben sin. Det er mange ting som vi skal gjøre, helst på samme tid og med de resursene vi har, men jeg tror vi kommer til å komme fram mot mål med begge disse.
Så har vi arbeidsstrøm nummer 3 som handler om geografisk mobilitet og her er det tre ting som i skal gjøre, vi skal bidra til bedre betingelser for at folk velger å flytte, gi en bedre pendlertilværelse for de som pendler og generelt være en mer fleksibel arbeidsplass, det er de tre tingene vi skal gjøre.
Der holder vi på med oppskalering av hjemme og fjernkontorklienter der kjører vi full kapasitet for å få til det. Vi er ikke i mål enda, men det jobbes med dette så fort som overhodet mulig.
Så finnes det andre etater som FFI som ser på bruk av andre løsninger. Videre har vi fått på plass et områdetillegg som var på plass fra 1. september så det vil folk få på lønnsslippen sin 12 denne måneden. Det gjelder Troms og Finnmark. I fjor kom det også et forslag fra regjeringen på en gjeldssletteordning for usentrale kommuner i hele landet, der venter vi en avklaring fra Kunnskapsdepartementet ganske snart, det tror vi kommer til å bli positivt særlig for Finnmarksbrigaden. Så kom det nå 26 august den nye nordområdestrategien, og det er et tydelig signal på en tverrsektoriell satsing på Nord-Norge. Det peker både på Forsvaret som en viktig forutsetning, men det peker også hva som skal til for lokalsamfunnet. Det er ikke forsvaret alene som skal bygge lokalsamfunn, man må se på tvers av alle virkemiddel og sektorer. Vi er glade for at dette er en viktig grunnplanke å jobbe videre med.
Vi har også satt i gang et pilotprosjekt for forsvarskommunene Sør-Varanger, Målselv og Bardu, prosjektet er med på å gi økt kunnskapsgrunnlag for å finne ut hva som skal til for å lykkes videre med forsvarskommunene. Jeg håper vi ikke bare kunnskapsgrunnlag, men at vi får i gang tiltak som kan bidra til å motvirke den trenden vi har med sentralisering. Det er en trend som går over hele verden og som er vanskelig å kjempe mot, vår jobber er blant annet å motvirke denne trenden.
Vi ønsker å at det skal bli mer attraktivt å bosette seg isteden for å pendle, avslutter Eriksen.
Relevante artikler
Oppdatering lokale lønnsforhandlinger 2024
Partene i Forsvaret er enig om at militært ansatte gis et tillegg på 1.5%. I tillegg delegeres ytterligere 105 millioner til DIF for videre forhandlinger på enkeltstillinger.
Saken om pensjonsopptjening på ATF-tillegg går til Høyesterett
Høyesteretts ankeutvalg har nå avgjort at Lagmannsrettens avgjørelse om pensjonsopptjening på ATF-tillegg skal behandles i Høyesterett. NOF forventer at saken blir avgjort før sommeren 2025.
Brudd i lønnsforhandlingene med staten
Tirsdag brøt LO Stat forhandlingene med staten. Partene sto for langt fra hverandre i det begge sider i hovedtariffoppgjøret i staten kaller for vanskelige forhandlinger.