Militære studenter: Ny tittel, nye retningslinjer, samme behov for trygghet og forutsigbarhet 

NOFKA ønsker å sikre at militære studenter får den anerkjennelsen, tryggheten og forutsigbarheten de fortjener, nå og i fremtiden. 

Støttende studenter. Foto: NOFKAStøttende studenter. Foto: NOFKA
Publisert: 30. juli 2025Aurora Tilleraas Asak

Forsvaret er i endring, og med det endres også rammevilkårene for våre kommende offiserer. I disse dager utarbeides en ny HR-veileder som følge av at personellkategorien "kadett" fases ut, og militære studenter innføres som ny betegnelse. NOFKA ønsker å støtte denne utviklingen, men det forutsetter at rammeverket er tydelig, rettferdig og tilpasset hverdagen til de militære studentene.

Overgangen til "militær student" er mer enn bare et navnebytte. Det er et skifte i hvordan våre medlemmer blir definert, ledet og forvaltet. Derfor er det viktig for oss i NOFKA å sikre at de nye retningslinjene gjenspeiler realitetene i studietilværelsen. Vi ønsker et rammeverk som gir trygghet, forutsigbarhet og gode utviklingsmuligheter.

Hva er viktig for NOFKA?

NOFKA ønsker et helhetlig og bærekraftig rammeverk for militære studenter. Det betyr:

  • Tydelige retningslinjer og likebehandling på tvers av utdanningsinstitusjoner.
  • Belastning og aktiviteter utover skoletid skal gi reell uttelling, både i studiepoeng og veiledning.
  • Boligpolitikken skal være forutsigbar, og studenter flyttes ikke uten samtykke.
  • Hjemreiser og permisjon harmoniseres med øvrige personellkategorier.
  • Forsikringsordninger gjelder hele studieperioden, også utenfor arbeidstid.

Et nytt regelverk med behov for presisjon

Det nye regelverket må gi en klar definisjon av hvilken rolle militære studenter har i Forsvarets struktur. Selv om de ikke lenger skal ha en definert stilling, må de ha en tydelig organisatorisk plassering og følge et regelverk som er tilpasset både Forsvarets behov og studentenes virkelighet.

Det er viktig å unngå at militære studenter faller mellom to stoler, verken helt student eller helt arbeidstaker, og dermed mister rettigheter og støtteapparat. Regelverket må derfor forankres bredt og gjennomgås i samarbeid med de som faktisk står i utdanningen.

Profesjonsutvikling starter i utdanningen

Vi ser et behov for tydeligere forankring av profesjonsutvikling allerede i utdanningsløpet. Offisersutdanning handler ikke bare om akademisk læring, men om å utvikle seg som militær leder. Her må veilederen understøtte en helhetlig utvikling, der både faglig, fysisk og verdimessig modning vektlegges.

En offiser i utdanning er ikke "bare en student", han eller hun er en fremtidig militær leder med et særlig ansvar og en tydelig rolle i Forsvarets struktur. Det må også gjenspeiles i regelverket.

Veien videre

NOFKA vil fortsette å følge prosessen med den nye veilederen tett, og vi stiller oss til disposisjon for dialog og innspill. Vi er stolte av å representere våre medlemmer som er unge, dyktige og engasjerte mennesker som har valgt et yrke i Forsvarets tjeneste. De fortjener rammer som gjenspeiler både det ansvaret de bærer og den utviklingen de står i.

Navnebyttet til "militær student" må ikke bli en anledning til å svekke rettigheter eller skape unødvendig usikkerhet. Tvert imot må dette være en mulighet til å tydeliggjøre, styrke og samkjøre til beste for både den enkelte og Forsvaret som helhet.

Sammen med våre medlemmer skal NOFKA sikre at militære studenter får den anerkjennelsen, tryggheten og forutsigbarheten de fortjener, nå og i fremtiden.

Aurora Tilleraas Asak

Leder NOFKA