Perspektiver fra Forsvarsdepartementet: Balansen mellom drift og investeringer
Generalmajor Torgeir Berg, sjef for Avdeling for forsvarspolitikk og planlegging, delte sine betraktninger om hvordan Forsvarsdepartementet ser på balansen mellom drift og investeringer i lys av den nye langtidsplanen. Foredraget ble holdt sist onsdag under Norsk Forsvarsforenings høstkonferanse.
Generalmajor Berg understreket at evne og effekt må stå i sentrum – ikke bare plattformer – og at Forsvaret må være villig til å tilpasse seg en verden i rask endring. Skjermdump Norsk Forsvarsforening En historisk satsing
I 2024 vedtok Stortinget en enstemmig satsing på Forsvaret med en ramme på hele 1635 milliarder kroner fram mot 2036. Dette gir langsiktighet og forutsigbarhet, men Berg understreket at budsjettene fortsatt skal vedtas årlig. Forliket var tydelig: først skal svakheter i dagens struktur utbedres, deretter kan nye investeringer gjennomføres.
Utbedring av kritiske svakheter
Planen har to hovedretninger:
- Utbedre svakheter i dagens forsvar for å sikre at eksisterende struktur fungerer.
- Deretter styrke kapasitetene innen maritime domener, luftvern, landstyrker, overvåking og kommando- og kontrollsystemer.
Behovene er omfattende:
- Fornyelse av IKT-systemer
- Verdibevaring av bygg og anlegg
- Flere årsverk
- Bedre lagertelling av ammunisjon og utrustning
- Økte driftsutgifter knyttet til nytt materiell
Totalt utgjør dette over 70 milliarder kroner i perioden.
Opptrapping i tre løft
Opptrappingen skal skje gjennom tre markante løft:
- 2024–2025: +15 milliarder
- 2028: +15 milliarder
- 2031: +15 milliarder
Mellom disse løftene skal det være en jevn stigning på 4 milliarder årlig.
Drift først – investering deretter
Langtidsplanen er lagt opp slik at midler først settes av til drift, deretter til investeringer og materiell. Dermed er driftsperspektivet vektlagt, selv om investeringsandelen øker betydelig – helt opp mot 50 % innen 2036, langt over NATOs anbefalte nivå.
– Det er naturlig å stille spørsmål ved om dette er bærekraftig på lang sikt, sa Berg.
Nye utfordringer: prisvekst og teknologi
En stor utfordring er prisveksten på forsvarsmateriell. Av de 1635 milliardene påvirkes over 1000 milliarder av prisøkninger og lange ledetider. I tillegg binder store plattforminvesteringer Forsvaret til kostnader i 30–50 år framover, samtidig som teknologiutviklingen – blant annet innen droner – går svært raskt.
– Vi må fatte beslutninger nå, vel vitende om at de binder oss langt inn i fremtiden. Det er et stort dilemma, sa Berg.
Et styringsskifte
Forsvarssektoren står midt i et styringsskifte. Roller og ansvar er tydeliggjort både mellom departementet og etatene, og internt i sektoren. Forsvarssjefen har fått en koordinerende rolle, og Forsvarets gjennomføringsplan skal sikre at personell, materiell og bygg møter hverandre på riktig tid og sted for å utvikle operativ evne.
Årlig rapportering til Stortinget
Et viktig grep er at Stortinget har bestilt en årlig melding om status for gjennomføringen av planen. Denne skal ikke bare vise fremdrift, men også vurdere om planen fortsatt er riktig svar på dagens sikkerhetspolitiske virkelighet. Dermed kan justeringer gjøres fortløpende.
– Vi må tenke mer i form av evnetabeller og effekt, ikke bare struktur. Det gir oss handlefrihet til å tilpasse oss underveis, sa Berg.
Kontinuerlig langtidsplanlegging
Berg fremhevet at Forsvaret nå driver med kontinuerlig langtidsplanlegging:
- Syklisk årlig tilbakemelding til Stortinget.
- Hendelsesbasert oppdatering når situasjonen krever det.
- Fortløpende fagmilitære råd fra forsvarssjefen.
Dette gir en helt annen fleksibilitet enn tidligere.
Handlefrihet og samarbeid
Selv om planen binder store investeringer, er 70 % av investeringene ennå ikke forpliktet. Det gir rom for å:
- Skyve prosjekter ut i tid.
- Kjøpe hyllevare.
- Styrke flernasjonalt samarbeid.
- Tette koblingen mot industrien.
Innovasjon og teknologiutvikling er avgjørende, og Berg understreket at Forsvaret må tenke mer evnebasert enn plattformbasert. Erfaringene fra Ukraina gir viktige læringspunkter, men kan ikke overføres direkte.
Behov for bedre kompetanse
Berg avsluttet med å påpeke at sektoren fortsatt mangler tilstrekkelig kompetanse, prosesser og faktagrunnlag til å fatte de store beslutningene med full oversikt over kostnadsbildet. Samtidig har innsikten økt betydelig gjennom arbeidet med gjennomføringsplanen og levetidskostnader.
– Planen blir alltid dyrere enn vi tror, men det ligger betydelig handlefrihet til å håndtere utfordringene. Vi må lære mens vi går, og vi blir stadig bedre, sa Berg.
Generalmajor Berg avsluttet med å understreke at evne og effekt må stå i sentrum – ikke bare plattformer – og at Forsvaret må være villig til å tilpasse seg en verden i rask endring.
Relevante artikler

Oppdatering lokale lønnsforhandlinger 2024
Partene i Forsvaret er enig om at militært ansatte gis et tillegg på 1.5%. I tillegg delegeres ytterligere 105 millioner til DIF for videre forhandlinger på enkeltstillinger.

Saken om pensjonsopptjening på ATF-tillegg går til Høyesterett
Høyesteretts ankeutvalg har nå avgjort at Lagmannsrettens avgjørelse om pensjonsopptjening på ATF-tillegg skal behandles i Høyesterett. NOF forventer at saken blir avgjort før sommeren 2025.

Brudd i lønnsforhandlingene med staten
Tirsdag brøt LO Stat forhandlingene med staten. Partene sto for langt fra hverandre i det begge sider i hovedtariffoppgjøret i staten kaller for vanskelige forhandlinger.